Syy Finnairin lentojen perumisiin on Israelin tilanne. Finnairin mukaan turvallisuus on yhtiölle tärkein asia.
Palestiinalaisten äärijärjestö Hamas hyökkäsi Israeliin viime viikonloppuna. Israel on sen jälkeen pommittanut Gazaa ja valmistelee sotatoimia.
Myös monet muut lentoyhtiöt ovat peruneet lentoja Israeliin. Myös matkatoimisto TUI on perunut kaikki Israelin matkat. Suomalainen Toiviomatkat järjestää edelleen lomamatkoja Israeliin.
Suomen ulkoministeriö toivoo, että suomalaiset eivät matkusta Israeliin. Ulkoministeriön mukaan Israelissa on yli 1 000 suomalaista. Osa suomalaisista asuu Israelissa, osa on lomamatkalla.
Ulkoministeri Elina Valtonen kertoi keskiviikkona, että Suomi järjestää Suomen kansalaisille kaksi evakuointilentoa. Lennot järjestetään tämän viikon perjantaina ja lauantaina. Matkustajat maksavat lennon itse. Lento maksaa noin 500 euroa. Evakuointilento tarkoittaa sitä, että Suomen valtio noutaa suomalaisia Israelista ja palestiinalaisalueilta lentokoneella.
Juttua muokattu 13.10.2023. Tiedot lennoista tarkennettu.
