Suomen ja Viron välinen kaasuputki Balticconnector on vaurioitunut. Gasgrid Finland ja Viron kaasuyhtiö Elering sulkivat kaasuputken viime sunnuntaina. Kaasuputken vaurioitunut kohta on Suomen alueella. Myös Suomen ja Viron tietoliikennekaapeli on vaurioitunut.
Kaasuputki kulkee Suomen Inkoosta Viron Paldiskiin. Kaasuputken pituus on 77 kilometriä.
Suomen viranomaset järjestivät asiasta tiedotustilaisuuden tiistaina. Viranomaiset kertoivat, että kaasuputkessa on reikä. Joku on tehnyt reiän putkeen tahallaan. Norjalainen tutkimuslaitos Norsar kertoi eilen, että kaasuputken lähellä on sattunut räjähdys. Kaasuputken korjaaminen kestää monta kuukautta.
Pääministeri Petteri Orpo sanoi eilen, että suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan. Suomen energia ja kaasu riittävät talveksi.
Presidentti Sauli Niinistö sanoi tiistaina, että kaasuputki ei vaurioitunut vahingossa. Presidentti Niinistö keskusteli asiasta Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin kanssa. Nato lupaa auttaa Suomea ja Viroa asian selvittelyssä.
Ulkopoliittisen instituutin eli UPI:n tutkija Charly Salonius-Pasternak sanoo, että kyse on vakavasta asiasta.

