Pekka Haavisto pyrkii presidentiksi valitsijayhdistyksen kautta. Haavisto on vihreiden jäsen ja puolueen entinen puheenjohtaja. Hän on ollut myös ulkoministeri.
Kokoomuksen ehdokas on Alexander Stubb. Stubb oli aiemmin kokoomuksen puheenjohtaja. Hän on ollut myös pääministeri ja ulkoministeri. Nykyisin Stubb on EU-yliopiston professori Firenzessä.
Keskustan ehdokas on Olli Rehn. Rehn on Suomen Pankin pääjohtaja ja entinen EU-komissaari. Rehn pyrkii presidentiksi myös valitsijayhdistyksen kautta.
Myös Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola pyrkii presidentiksi valitsijayhdistyksen kautta.
Perussuomalaisten ehdokas on Jussi Halla-aho. Halla-aho on perussuomalaisten entinen puheenjohtaja. Hän on eduskunnan puhemies.
Vasemmistoliiton ehdokas on puolueen puheenjohtaja Li Andersson. Hän on ollut myös opetusministeri.
SDP valitsee virallisesti oman ehdokkaansa marraskuuhun mennessä. SDP:n ehdokas on Jutta Urpilainen. Hän on nykyisin EU-komissaari ja entinen valtiovarainministeri.
Kristillisdemokraattien ehdokas on puolueen puheenjohtaja Sari Essayah. Hän on nykyisen hallituksen maa- ja metsätalousministeri. Aiemmin Essayah on toiminut europarlamentaarikkona.
Liike Nyt -puolueen ehdokas on puolueen puheeenjohtaja Harry Harkimo. RKP ei aseta omaa ehdokasta.
Paavo Väyrynen kerää ääniä, jotta hän voi päästä valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi. Siihen tarvitaan 20 000 kannattajakorttia. Väyrysen osallistuminen vaaleihin on siis vielä epävarmaa.
Presidentinvaalien vaalipäivä on 28. tammikuuta. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli 50 prosenttia äänistä ensimmäisellä kierroksella, järjestetään toinen kierros.