Ukraina aloitti hyökkäyksen Venäjää vastaan kesän aikana. Ukrainan päätavoite on saada takaisin alueet, jotka Venäjä valloitti. Venäjän hyökkäys ja Ukrainan alueiden valloitus olivat laittomia toimia.
Maanpuolustuskorkeakoulun Aki‑Mauri Huhtinen sanoo, että Ukraina yrittää tuhota mahdollisimman paljon Venäjän aseita ja asemia. Huhtinen uskoo, että Ukraina pyrkii etenemään Tokmakin kaupunkiin. Jos Ukraina valloittaa Tokmakin, Ukrainan armeija etenee kohti Melitopolia ja Krimin niemimaata. Ukrainan suurin tavoite on saada Krim takaisin.
Elokuun lopussa Ukraina valtasi takaisin Robotynen kylän Zaporižžjan alueella. Ukrainan hyökkäys etenee hitaasti, koska Venäjä on tehnyt Zaporižžjaan paljon voimakkaita ja kestäviä linnoituksia. Ukrainan pitää onnistua vastahyökkäyksessä ennen talvea. Talvella hyökkäys on vaikeaa.
Sodassa kuolee paljon lapsia
Ukrainassa on kuollut kesän aikana lapsia enemmän kuin aiemmin. Pelastakaa Lapset -järjestön mukaan sodan aikana on kuollut yli 500 ukrainalaista lasta. Erityisesti Venäjän ilmahyökkäykset ovat vaarallisia lapsille.
Pelastakaa Lapset vaatii sodan osapuolia noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia.
– Ukrainassa on sodittu yli 18 kuukautta. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Helpotusta ei kuitenkaan ole luvassa. Venäjä on hyökännyt Ukrainassa asutuskeskuksiin. Lapsia ja vanhempia on kuollut. Sadat ihmiset ovat haavoittuneet. Koteja on tuhoutunut, Amjad Yamin sanoo.
Yamin on Pelastakaa Lapset -järjestön johtaja Ukrainassa.