Opettele tunnistamaan marjat, joita keräät. Tarkista marjan lisäksi kasvin lehdet. Mustikka ja puolukka ovat varpukasveja eli niillä on puuvarsi, mutta ne ovat pensaita pienempiä.
Mustikan marjat ovat sinisiä ja vahapintaisia. Sen lehdet ovat ohuita ja vaaleanvihreitä. Puolukan marjat ovat kirkkaanpunaisia.
Puolukan lehdet ovat paksuja ja tummanvihreitä.
Marjoissa on paljon vitamiineja ja muita hyödyllisiä aineita. Mustikat ovat hyväksi silmien ja vatsan terveydelle. Puolukat parantavat puolustuskykyä ja ehkäisevät virtsatietulehduksia.
Mustikoita ja puolukoita voi käyttää esimerkiksi pirtelöihin, raasteisiin ja piirakoihin. Marjoista voi myös valmistaa hilloa, sosetta tai mehua. Marjoja kannattaa syödä säännöllisesti, noin desilitra päivässä.
Todella kiinnostava.