Suomi on kieltänyt venäläisten henkilöautojen pääsyn Suomeen. Venäjän rekisterikilvissä olevat henkilöautot eivät enää pääse rajan yli Suomeen. Kielto tuli voimaan viime perjantaina.
Kielto vähentää paljon Suomen ja Venäjän välistä rajaliikennettä. Kiellon tarkoitus on vähentää pakotteiden kiertämistä. Euroopan unioni eli EU on asettanut Venäjälle kovia pakotteita. Pakotteet rajoittavat esimerkiksi kauppaa Venäjän kanssa. Pakotteiden syy on Venäjän hyökkäys Ukrainaan.
Kielto ei koske EU-maiden kansalaisia, jotka asuva Venäjällä.
Viro, Latvia, Liettua ja Puola kielsivät venäläisten autojen pääsyn maahan ennen Suomea.
