Sillitorttu on hieno kesäruoka

Teksti: Finlands svenska Marthaförbund
Kuva: Finlands svenska Marthaförbund
Uutinen julkaistu: 23.05.2023

6 annosta

Tarvitset:

200 grammaa saaristolaisleipää tai ruisleipää
75 grammaa sulatettua voita
¾ desilitraa rypsiöljyä tai oliiviöljyä
300 grammaa matjessillifileitä
1 pieni punasipuli
1 purkki rahkaa (250 grammaa)
1 purkki kermaviiliä (200 grammaa)
ripaus jauhettua mustapippuria
½ desilitraa ruohosipulia
½ desilitraa tilliä

Tee näin:

• Murenna leipä. Voit käyttää monitoimikonetta tai sauvasekoitinta tai murustella leivän käsillä.

• Sulata voi. Sekoita sulatettu voi ja ruokaöljy leivän joukkoon huolellisesti. Painele sekoitus pyöreän irtopohjavuoan pohjalle.

• Paloittele silli. Kuori ja pilko punasipuli. Pilko ruohosipuli ja tilli. Jätä vähän ruohosipulia ja tilliä koristeluun.

• Sekoita yhteen silli, sipuli, rahka, kermaviili, ruohosipuli, tilli ja pippuri. Kaada ne sitten vuokaan leipäpohjan päälle. Laita torttu jääkaappiin 3–4 tunniksi.

• Ota torttu pois vuoasta jäähtymisen jälkeen. Koristele ruohosipulilla ja tillillä.

• Tarjoile torttu uusien perunoiden, näkkileivän, tuoreen salaatin ja juuston kanssa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Sillitorttu on hieno kesäruoka”

  1. Onko hieno ruoka? Kuvassa näyttää ”lässähtäneeltä”, valuu tarjoilulautaselle. Ehkä voisi tarjota saunan jälkeen suolapalana mutta ei ehkä kuitenkaan juhlapöydässä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)