Kaikki Suomen koirat täytyy rekisteröidä 8. toukokuuta alkaen. Koirarekisteri on lista, jossa on tietoa kaikista Suomen koirista.
Kaikilla Suomen koirilla täytyy olla myös mikrosiru ihon alla. Mikrosiru on pieni levy, jossa on koiran oma numerosarja. Mikrosiru ja koirarekisteri auttavat estämään pentutehtaat ja koirien laittoman myymisen. Pentutehdas on paikka, jossa ihmiset haluavat, että koirat saavat mahdollisimman paljon pentuja. Pentutehtaissa koirilla on ahdasta ja ne eivät voi hyvin. Pentutehtaat on kielletty monissa maissa.
Uuden koirarekisterin avulla viranomaisten on myös helpompi varmistaa, että koiria ei hylätä. Koirarekisteriä ylläpitää Ruokavirasto.
Koiria on Suomessa enemmän kuin koskaan
Koirien määrä Suomessa on kasvanut. Monet ottivat koiran koronapandemian aikana. Suomen Kennelliitto on laskenut, että Suomessa on noin 800 000 koiraa.
Kennelliiton rekisterissä on melkein 600 000 koiraa, mutta noin 200 000:ta koiraa ei ole rekisteröity mihinkään. Siksi Ruokavirasto avaa koirarekisterin, johon kaikki Suomen koirat pitää ilmoittaa.
Koirarekisteri tarvitsee koiran nimen ja omistajan
Koirarekisterissä täytyy olla koiran nimi, syntymäaika, rotu ja mikrosirun numerosarja.
Jos koiran tarkkaa syntymäaikaa ei tiedetä, arvio syntymäajasta riittää.
Jos koira on sekarotuinen, täytyy kertoa, miltä koira näyttää.
Jos koira on syntynyt ulkomailla, omistajan täytyy kertoa, missä koira on syntynyt.
Koirarekisteriin kirjoitetaan myös koiran omistajan tai haltijan nimi. Haltija on henkilö, jonka luona koira asuu.
Jos koiran omistaja tai haltija ei ilmoita koiraa rekisteriin vuonna 2023, hän voi saada sakot.
Koiran rekisteröinti netissä maksaa 10 euroa. Koiran rekisteröinti paperilomakkeella maksaa 19 euroa.
Koirarekisteri avataan 8.5.2023. Voit kirjautua koirarekisteriin osoitteessa koirarekisteri.ruokavirasto.fi.