Eduskuntavaalien tulos oli tasainen. Kaikki kolme suurta puoluetta eli kokoomus, perussuomalaiset ja SDP saivat lisää kansanedustajia.
Kokoomus ja perussuomalaiset ovat suurimmat puolueet, ja ne saavat eduskuntaan eniten kansanedustajia. Kokoomus saa uuteen eduskuntaan 48 kansanedustajaa. Perussuomalaiset saa eduskuntaan 46 kansanedustajaa. SDP saa uuteen eduskuntaan 43 kansanedustajaa. Kokoomus ja perussuomalaiset eivät olleet mukana edellisessä hallituksessa.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo neuvottelee seuraavasta hallituksesta, koska kokoomus voitti vaalit.
Pääministeri vaihtuu todennäköisesti
SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin ei luultavasti jatka pääministerinä. Petteri Orpo on todennäköisesti Suomen seuraava pääministeri.
Perussuomalaiset saattaa olla mukana uudessa hallituksessa. Perussuomalaisten puheenjohtaja on Riikka Purra.
Kokoomus tarvitsee hallitukseen mukaan myös pienempiä puolueita, jos se muodostaa hallituksen perussuomalaisten tai SDP:n kanssa. Silloin hallituksessa voivat olla mukana esimerkiksi kristillisdemokraatit tai RKP.
Keskusta, vihreät ja vasemmistoliitto hävisivät vaalit
Eduskuntavaalien suurimmat häviäjät ovat keskusta, vihreät ja vasemmistoliitto. Keskusta menetti vaaleissa kahdeksan kansanedustajaa, vihreät seitsemän kansanedustajaa ja vasemmistoliitto viisi kansanedustajaa. Kaikki kolme puoluetta olivat viimeksi hallituksessa.
RKP sai vaaleissa yhdeksän kansanedustajaa. Kristillisdemokraatit sai viisi kansanedustajaa. Liike Nyt sai yhden kansanedustajan.
Eduskuntavaaleissa äänesti 72 prosenttia kaikista suomalaisista, joilla on äänioikeus. Eduskuntavaalien vaalipäivä oli sunnuntaina 2. huhtikuuta.

Eduskuntavaalien äänimäärät

Demokratia on purrut.