Suomalaiset retkeilevät metsässä usein. Monet poimivat marjoja ja sieniä samalla. Suurin osa pärjää retkellä hyvin, mutta sadat ihmiset eksyvät metsään joka vuosi. Siksi retkeilijän on tärkeää valmistautua retkelle oikein.
Mika Kalakoski on eloonjäämiskouluttaja. Hän opettaa, miten voi pysyä elossa vaikeissa olosuhteissa. Kalakoski kertoo tässä artikkelissa, miten metsäretkelle kannattaa valmistautua.
Kerro retkestä läheiselle
Kerro läheisellesi, mihin olet menossa retkelle. Kerro myös, milloin tulet takaisin. Retkelle kannattaa aina lähteä yhdessä muiden ihmisten kanssa, jos mahdollista.
Tutustu alueeseen
Myös tuttuun metsään voi eksyä. Siksi retkeilijän kannattaa tutustua alueen karttaan etukäteen. On tärkeää opetella lukemaan karttaa ja käyttämään kompassia.
Paina kartalta mieleen muutama maamerkki, kuten tie, vesistö tai asuinalue. Tutki myös, missä ilmansuunnassa ne ovat. Jos eksyt, tiedät, mistä suunnasta löydät ihmisiä.

Pakkaa reppuun varusteita
Monet pakkaavat retkelle mukaan eväitä, mutta kannattaa pakata myös muita varusteita. Silloin kylmä, nälkä ja loukkaantuminen eivät yllätä retkeilijää, jos hän eksyy. Ota mukaan retkelle ainakin seuraavat varusteet:
- puukko
- tulitikut, jotka ovat esimerkiksi muovipussissa vedeltä suojassa
- vaatteita, jotka suojaavat kylmältä, tuulelta ja vedeltä
- ylimääräistä juomaa ja ruokaa
- lamppu
- kartta ja kompassi
- ensiapupakkaus
- puhelin, jossa on 112-sovellus.
Lataa puhelin ja 112-sovellus
Tarkista ennen retkeä, että puhelimessa on akku täynnä. Lataa puhelimeen ilmainen 112-sovellus, jolla voi soittaa hätänumeroon. Sovellus kertoo hätäkeskukseen tiedon siitä, missä soittaja on.
Jos retkeilijä eksyy tai häntä pelottaa, hän voi aina soittaa 112-hätänumeroon. Hätänumerosta retkeilijä saa apua ja neuvoja siitä, mitä hänen kannattaa tehdä.

