Oikeaa tietoa ei saa Venäjällä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 14.04.2022

Ukrainan sota jatkuu yhä. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2. Raaka sota järkyttää kaikkialla.

Sota ei kuitenkaan ole tavallisten venäläisten syy.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on tuomittu laajasti ja kansainvälisesti. Venäjän presidentillä Vladimir Putinilla ei ole koko maailmassa paljon ymmärtäjiä. Venäjä on syyllistynyt sodassa kauheisiin tekoihin ja todennäköisesti vakaviin sotarikoksiin.

Putin perustelee sotaa sillä, että se haluaa turvata asemansa. Putin ei halua, että sen lähimaat liittyvät Natoon. Nämä perustelut eivät oikeuta sotaa.

Yli 80 prosenttia venäläisistä kannattaa sotaa ja Putinia. Venäjällä ei kuitenkaan puhuta sodasta vaan operaatiosta eli tehtävästä tai toimenpiteestä.

Venäjällä ei ole enää sananvapautta. Tästä syystä ihmiset eivät uskalla sanoa, mitä mieltä he ovat. Monet eivät tiedä edes sitä, mikä on totta. Venäjällä uutisten tieto on vääristeltyä.

Ukrainan sota ei ole tavallisten venäläisten syy. Sota ei ole myöskään Suomessa asuvien venäläisten syy. Tämä täytyy kaikkien meidän muistaa.

Myös oikean tiedon tunnistaminen on todella tärkeää. On tärkeää tietää, kuka tietoa välittää ja miksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)