Talvisota alkoi 30. marraskuuta vuonna 1939, kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen. Sota kesti 105 päivää.
Neuvostoliitto oli kommunistinen valtio. Neuvostoliiton suurin osa oli Venäjä.

Suomi menetti talvisodan rauhanehdoissa Neuvostoliitolle kahdeksan prosenttia Suomen maa-alueesta. 400 000 suomalaista menetti kotinsa.
Suomeen tuli paljon pakolaisia eli evakoita Karjalasta. Nykyinen Venäjän Karjala kuului silloin Suomeen.

Monet ovat muisteleet talvisotaa nyt, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

