Elämä Ukrainassa on muuttunut erittäin vaikeaksi. Monet ukrainalaiset joutuvat olemaan ilman vettä, lämpöä, ruokaa ja sähköä. Venäjä on saartanut Mariupolin kaupungin, eikä sinne saada toimitettua edes elintarvikkeita.
Ukrainassa on kylmä. Pakkasta on yöllä jopa 15 astetta. Venäjä pommittaa Ukrainassa myös siviilikohteita, kuten kouluja ja asuintaloja. Britannian puolustusministeriön mukaan venäläiset joukot ovat ampuneet ihmisiä, jotka pakenevat Ukrainasta.
Venäjä iskee siviilikohteisiin
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi syyttää Venäjää siitä, että se tappaa ukrainalaisia siviilejä eli tavallisia ihmisiä. Zelenskyi vakuuttaa, että hän ei aio paeta Kiovasta. Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoo, että Venäjän sotilaat ovat ammattilaisia.
– Olen varma siitä, että sotilaamme varmistavat turvallisuuden ja rauhan tehokkaalla tavalla, Putin sanoi maanantaina.
YK:n lastenjärjestön Unicefin pääsihteeri Catherine Russell sanoi maanantaina, että Ukrainassa on kuollut ainakin 27 lasta. Lapset ovat kuolleet Venäjän hyökkäyksissä. Ainakin 42 lasta on loukkaantunut. Catherine Russell puhui YK:n turvallisuusneuvoston kokouksessa.
Ukrainalaisia tulee myös Suomeen
Suurin osa Ukrainan pakolaisista matkustaa ensin Puolaan. Puola on Ukrainan naapurimaa. Suurin osa Ukrainan pakolaisista on naisia ja lapsia. Monet miehet taistelevat Venäjää vastaan Ukrainan armeijassa.
Ukrainasta tulee pakolaisia myös Suomeen. Tarkkaa tietoa pakolaisten määrästä ei ole. Ukrainasta saa tulla Suomeen vapaasti. Maahanmuuttovirasto eli Migri toivoo, että auttajat kertovat, keitä Ukrainasta saapuu.
Ukrainalaisten oma yhdistys auttaa Suomesssa ukrainalaisia pakolaisia. Myös suomalaiset ovat lahjoittaneet Ukrainaan paljon rahaa, vaatteita, elintarvikkeita ja hygieniatarvikkeita.
Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta. Sota on jatkunut 13 päivää.