Yhdysvallat eli USA johtaa Natoa. Suurin osa Naton jäsenistä on kuitenkin Euroopasta.
Venäjä sanoo, että Naton ei pidä ottaa uusia jäseniä. Venäjä ei halua, että sen läheiset naapurimaat liittyvät Naton jäseniksi. Nato uhkaa Venäjän mielestä sen turvallisuutta.
Suomella on niin sanottu Nato-optio eli vaihtoehto. Suomi voi hakea Naton jäsenyyttä, jos Suomi haluaa tehdä niin.
Presidentti Sauli Niinistö mukaan Suomella on oikeus hakea Naton jäsenyyttä. Jäsenyyden hakeminen on Niinistön mukaan Suomen oma asia.