Pääkirjoitus: Kulttuuriala tarvitsee tukea

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 24.03.2021

Kulttuuriala on pahassa ahdingossa. Monet esiintyjät ovat köyhtyneet viimeisen vuoden aikana niin paljon, että he joutuvat myymään soittimiaan. Esiintyjät joutuvat siis myymään omia työvälineitään.

Kulttuurialan ahdinko ei koske ainoastaan esiintyviä taiteilijoita. He ovat toki eniten julkisuudessa. Alalla työskentelee paljon ihmisiä, jotka tekevät taustatyötä. Kulttuuriala ei tule toimeen ilman valo- ja ääniteknikoita ja muuta teknistä henkilökuntaa.

Esiintyjät eivät ole koskaan aiemmin olleet näin vaikeassa tilanteessa. Koronarajoitukset estävät keikat. Levyjen myynti on loppunut, koska suurin osa ihmisistä kuuntelee musiikkia suoratoistona eli striimaa. Palkkaa ei siis saada oikein mistään.

Kulttuuriministeri Annika Saarikko lupaa, että esiintyjät saavat tukea. Tämä lupaus on syytä pitää. Nyt on hyvä muistaa se, kuinka mukavaa tavallisena aikana on käydä konsertissa tai teatterissa.

Esiintyjät ja taiteilijat ilahduttavat ihmisten elämää monella tavalla. Heitä ei saa unohtaa korona-aikana. Taide, viihde ja kulttuuri täytyy pelastaa!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)