Monissa maissa poliisi on erityisen pelätty vallankäyttäjä. Näissä maissa poliisi saattaa käyttää valtaansa väkivaltaisesti. Ihmisiä saattaa kadota ja heitä kidutetaan.
Suomi on demokraattinen maa. Kansa valitsee päättäjät vaaleissa.
Suomessa kunnioitetaan ihmisoikeuksia ja meillä on myös lehdistönvapaus. Demokratia tarvitsee puolueetonta journalismia, jotta se voi toimia.
Ihmiset uskaltavat Suomessa sanoa, mitä mieltä he ovat asioista. Voit äänestää sitä puoluetta tai ehdokasta, jonka itse valitset.
Demokratiaan ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen kuuluu myös se, että valtiovallan toimia voidaan tutkia. Jos poliitikot tai vaikka poliisi käyttävät valtaansa väärin, he joutuvat vastuuseen teoistaan. Ensin pitää kuitenkin perehtyä asiaan ja tutkia, mitä on tapahtunut. Se on myös demokratiaa.