Pääkirjoitus: Nuorten syrjäytyminen on huolestuttava asia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 06.05.2020

Suomessa on yli 60 000 nuorta, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Syrjäytyminen tarkoittaa, että nuoret ovat vailla koulutusta, eikä heillä ole töitä.

Tiedot perustuvat Helsingin Diakonissalaitoksen laskelmiin, jotka julkaistiin viime vuoden lopulla. Syjäytymisvaarassa olevia nuoria on todennäköisesti nyt jopa enemmän. Siihen on syynä kriisi, jonka koronavirus on aiheuttanut.

Monet nuoret myös kokevat yksinäisyyttä, joka saattaa korostua vaikeina aikoina. Pahimmassa tapauksessa pienistä vaikeuksista tulee suuria. Ongelmat voivat johtaa masennukseen, muihin mielenterveyden ongelmiin, päihdeongelmiin ja kodittomuuteen.

Suomella ei ole varaa siihen, että kymmenet tuhannet nuoret ihmiset joutuvat yhteiskunnan ulkopuolelle. Nuorten hyvinvointi pitää turvata, vaikka yhteiskunnassa on vaikea taloudellinen tilanne. Nuoret tarvitsevat tukea, huomiota ja keskustelua.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Nuorten syrjäytyminen on huolestuttava asia”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)