Pääkirjoitus: Itsenäisyys on iloinen asia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 04.12.2019

Suomessa juhlitaan itsenäisyyspäivää 6. joulukuuta. Itsenäisyyspäivästä tulee usein mieleen vakavahenkinen ja totinen juhlapäivä, jolloin muistellaan sotia ja kuolleita. Itsenäisyys on kuitenkin ennen kaikkea iloinen asia.

Itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 102 vuotta. Maamme on kohdannut historian aikana vaikeita aikoja, sotia ja lamaa.

Nykyään Suomi on kehittynyt länsimaa, vauras ja sivistynyt valtio. Valittiinpa Suomi jopa maailman onnellisimmaksi maaksi jo toista kertaa peräkkäin.

Meillä on paljon kaunista ja puhdasta luontoa. Se on harvinaista, sillä erämaista ja hiljaisuudesta alkaa olla maailmalla pulaa.

Suomalaisilla on laajat kansalaisvapaudet ja mielipiteen ilmaisun oikeudet. Jonakin päivänä nämä suomalaiset pääomat nousevat vielä suureen arvoon.

Veikkaanpa, että erityisesti hiljaisuudella ja luonnolla on kysyntää. Suomi on hyvinvointivaltio, eikä sen arvoista ole syytä tinkiä, eikä niitä ole syytä kaupata kenellekään halpaan hintaan.

Mukavaa itsenäisyyspäivää!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)