Pääkirjoitus: Selkokieli auttaa monessa asiassa

Teksti: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 14.02.2019

Taito lukea ja taito kirjoittaa ovat yllättävän tärkeitä asioita ihmisen elämässä. Näiden taitojen avulla olemme mukana yhteiskunnan toiminnassa. Osaamme pyytää ja saamme oikeita palveluja. Saamme tietoa asioista, jotka ovat tärkeitä kaikille. Oikean tiedon perusteella voimme osallistua yhteisten päätösten tekoon.

Hyvin usein saamme tietoa liian vaikeassa muodosssa. Siksi ihminen voi jäädä osittain tai kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Silloin selkokieli voi auttaa. Selkokielen tavoite on, että kukaan ei syrjäydy kielen takia.

Kehitysvammaliiton Selkokeskus järjesti viime viikolla seminaarin, joka pohti sitä, miten selkokielen käyttöä voi edistää. Seminaari kiinnosti paljon. 100 hengen sali tuli täyteen hetkessä.

Esille tuli useita hienoja ajatuksia, joiden avulla selkokielen käyttö yleistyy. Esimerkiksi Kela aikoo muuttaa koko verkkosivustonsa selkokieliseksi. Selkokieli leviää hiljalleen yhä laajemmalle, ja sen tarve kasvaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)