Viime viikolla julkaistiin selvitys, joka kertoi, että huonokuntoiset suomalaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle. Kustannukset ovat vähintään kolme miljardia euroa. Se on paljon rahaa.
Selvitys sai paljon huomiota. Nyt viranomaiset miettivät, miten suomalaisia innostetaan liikkumaan enemmän.
On tyypillistä, että täytyy puhua rahasta, jotta päättäjiin tulee vauhtia. Toivon, että he keksivät jotain iloista ja hauskaa. Emme tarvitse liikuntapoliiseja, jotka uhkaavat sakoilla, jos emme liiku tarpeeksi.
Ehkä kuntosalien ja uimahallien pääsymaksuja voi alentaa. Ehkä yhteiskunta voi tarjota ihmisille henkilökohtaisia valmentajia. Tai iloiset ohjaajat voivat viedä ihmisiä kävelylle luontoon. Kannattaa kertoa ihmisille, että pienikin liikunta on parempi kuin ei ollenkaan liikuntaa. Sen voi aloittaa varovaisesti.
Kaikkien pitää alkaa kävellä nyt heti. Kävely on hauskaa, kun keväinen aurinko lämmittää ja linnut laulavat.