Tammikuussa vuonna 1918 alkoi Suomessa sisällissota. Sodassa valkoiset ja punaiset taistelivat toisiaan vastaan. Valkoiset edustivat hallitusta ja rikkaampaa väestöä. Valkoiset olivat esimerkiksi porvareita ja tehtaanomistajia. Punaiset taas olivat köyhempää väestöä. He olivat työläisiä ja torppareita eli vuokraviljelijöitä.
Sota kesti toukokuuhun asti. Lopulta valkoiset voittivat sisällissodan.
Sota on aina surullinen asia. Sisällissota on erityisen surullinen asia, koska sota jakaa kansan kahtia. Siksi sanotaan, että sisällissotaa ei kukaan voita, vaan kaikki häviävät.
Sodassa kuoli 38 000 suomalaista. Osa heistä kuoli sodan aikana ja osa sodan jälkeen vankileireillä.
Sisällissodasta on nyt sata vuotta, mutta edelleen suomalaiset keskustelevat siitä paljon. Kuka oli syyllinen sotaan? Kuka oli väärässä, kuka oli oikeassa?
Tärkeämpi kysymys on kuitenkin tämä: Miten me toimimme niin, ettei sisällissotaa koskaan enää tule?