HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Pääkirjoitus: Kesäsää ei ole koskaan hyvä – Selkosanomat

Pääkirjoitus: Kesäsää ei ole koskaan hyvä

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 28.06.2017

Mistä suomalaiset keskustelevat ennen kesälomaa? No tietysti säästä! Sataako vai paistaako aurinko edes vähän? Onko kylmä tuuli? Pitääkö lomamatkalle pakata kumisaappaat ja sadetakit mukaan?

Sääkeskustelu on suomalaisten kansallisharrastus. Jokainen suomalainen harrastaa sitä. Se on myös ainoa asia, josta suomalaiset voivat vaihtaa pari sanaa myös vieraiden ihmisten kanssa. Me emme  mielellään puhu vieraille ihmisille. Mutta kamalaa kesäsäätä voi kommentoida bussipysäkillä tai kaupan kassajonossa kelle tahansa.

Tärkein sääkeskustelun sääntö on tämä: sää ei ole koskaan hyvä. Melkein aina sataa. Jos ei sada, niin tuulee ja on hirveän kylmää. Tai ainakin on koleaa. Ja jos ei ole kylmää ja koleaa, niin sitten onkin helle. Ja silloin on liian kuumaa.

Muita sääntöjä ei oikeastaan olekaan. Jokainen saa inhota kesäsäätä eri syistä.

Oikeastaan on helppo ymmärtää, miksi me aina valitamme kesäsäästä. Kesä on niin lyhyt, että silloin pitäisi ehtiä tehdä kaikkea mukavaa. Pitäisi käydä uimassa ja vierailla sukulaisten mökillä. Pitäisi pyöräillä torille ja tehdä venematka. Pitäisi kitkeä mansikkamaa ja istuttaa kukkia.  Jos on liian kuumaa tai kylmää tai sateista, niin silloin ei voi tehdä mitään.

Paitsi valittaa säästä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Kesäsää ei ole koskaan hyvä”

  1. Kiitos kommentista.
    Onhan sama tilanne Itävallassa. Itävaltalaiset – ainakin Wienilaiset – usein eivät ole tyytyväisiä sään kanssa. Mutta kuitenkin heillä kyllä on kärsivällisyyttä – keskustelujen loppu on: ei voida tehdä jotakin; se riippuu säästä 😉

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)