Pääkirjoitus: Ruma vaalitaistelu jättää jälkensä Yhdysvaltoihin

Teksti: Leealaura Leskelä
Uutinen julkaistu: 09.11.2016

Yhdysvallat on jakautunut jyrkästi kahteen leiriin presidentinvaaleissa. Toinen puoli kannattaa republikaanien ehdokasta Donald Trumpia, toinen demokraattien ehdokasta Hillary Clintonia. Leirit suhtautuvat toisiinsa hyvin vihamielisesti.

Presidentinvaaleista muodostuu Yhdysvalloissa aina kova taistelu, mutta nämä vaalit ovat olleet poikkeukselliset. Ehdokkaat Trump ja Clinton ovat riidelleet ja haukkuneet toisiaan tavalla, jota ei ole ennen nähty.

Trump on syyttänyt Clintonia rikolliseksi, joka pitää laittaa vankilaan. Hän on syyttänyt Clintonia myös vallan väärinkäytöksistä ulkoministerinä. Clintonin kannattajia Trump on kutsunut eläimiksi.

Clinton on syyttänyt Trumpia naisten seksuaalisesta ahdistelusta. Clinton on myös kutsunut Trumpia Venäjän sätkynukeksi, joka tottelee Venäjän presidentti Putinia.

Kovat syytökset ja ruma kielenkäyttö jättävät jälkensä Yhdysvaltoihin. Vaalien jälkeen arki jatkuu, mutta miten vaalien voittajat ja häviäjät tulevat toimeen keskenään?

Presidenttiehdokas Trump sanoi vaaliväittelyssä, että hän ei ehkä hyväksy vaalitulosta, jos hän ei voita. Jotkut pelkäävät nyt, että vaalitulos voi aiheuttaa jopa väkivaltaisia mellakoita.

Äänestys on juuri Yhdysvalloissa käynnistymässä, kun tämä lehti menee painoon. Kun tämä lehti ilmestyy 9.11., vaalien tulos on jo tiedossamme. Voimme onnitella uutta Yhdysvaltain presidenttiä. Ja voimme toivoa, että hän saa kaksi vihamielistä leiriä yhdistettyä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)