Pääkirjoitus: Erilainen itsenäisyyspäivä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 01.12.2020

Suomessa juhlitaan itsenäisyyspäivää sunnuntaina 6. joulukuuta. Itsenäisyyspäivää vietetään perinteisesti juhlavassa tunnelmassa. Ulkona on usein hyvin pimeää ja synkkää. Niin on luultavasti myös tänä vuonna.

Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto on yksi television katsotuimmista ohjelmista. Linnan juhlien suosio jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Ylen Linnan juhlat -lähetystä katsoi vuonna 2019 2,3 miljoonaa suomalaista. Lähetyksessä näytetään juhlavieraiden kättelyä, haastatellaan presidenttiparia, vieraita ja kuunnellaan musiikkia. Lopuksi seurataan, kun vieraat siirtyvät tanssilattialle.

Tänä vuonna Linnan juhlat on peruttu. Syynä on koronapandemia. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoo, että hän ei kaipaa juhlien ruuhkaa. Niinistön mukaan mitään suurta menetystä ei koeta, vaikka juhlaa ei tänä vuonna järjestetä.

Ilman juhlia ei tarvitse kuitenkaan viettää juhlapäivää. Perinteiset juhlat korvaa suora juhlatilaisuus.

Mukavaa ja turvallista itsenäisyyspäivää teille kaikille!

Yksi kommentti artikkeliin ”Pääkirjoitus: Erilainen itsenäisyyspäivä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)