Pekingin olympialaiset alkavat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, IS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.02.2022

Pekingin talviolympialaiset alkavat perjantaina. Olympialaiset on maailman suurin urheilutapahtuma. Suomen joukkueessa on 95 urheilijaa.

Pekingin talviolympialaiset alkavat perjantaina 4. helmikuuta. Kisojen kilpailut alkoivat kuitenkin jo ennen avajaisia. Esimerkiksi curling alkoi jo keskiviikkona.

Naisten jääkiekkoturnaus alkaa tänään. Suomi kohtaa ensimmäisessä ottelussa Yhdysvallat. Ottelu alkaa kello 15.10. Naisleijonien ja Leijonien ottelut voi katsoa televisiosta TV5-kanavalta.

Kilpailut alkavat aamuyöllä Suomen aikaa

Aikaero Kiinan Pekingin ja Suomen välillä on kuusi tuntia. Pekingissä kello on siis kuusi tuntia Suomea edellä. Pekingissä kisat käynnistyvät aamupäiväisin. Silloin Suomessa on vielä aamuyö.

Pekingissä kilpaillaan 16 kisapäivänä. Kultamitaleita jaetaan 109 kappaletta.

Jääkiekkoilija Valtteri Filppula kantaa avajaisissa Suomen lippua. Filppula pitää tehtävää suurena kunniana.

Valtteri Filppula kantaa Suomen lippua

Jääkiekkoilija Valtteri Filppula kantaa Suomen lippua kisojen avajaisissa. Filppula on 37-vuotias. Hän on mukana toista kertaa Leijonien olympiajoukkueessa.

Suomen joukkueessa on 95 urheilijaa. Mukana on 51 miestä ja 44 naista.

Olympialaisten avajaiset alkavat kello 14 Suomen aikaa. Avajaiset esitetään Yle TV2:ssa.

Lumilautailija Enni Rukajärvi on mukana slopestylen karsinnassa lauantaina 5. helmikuuta. Slopestylen finaali on sunnuntaina 6. helmikuuta.

Enni Rukajärvi kilpailee lauantaina

Lumilautailija Enni Rukajärvi on Suomen suurimpia mitalitoivoja. Rukajärvellä on jo kaksi olympiamitalia. Rukajärvi laskee slopestylen karsinnassa lauantaina 5. helmikuuta. Slopestylen karsinta alkaa varhain lauantaina aamuyöllä. Karsinta alkaa Yle TV2:ssa kello 4.40.

Rene Rinnekangas laskee sunnuntaina slopestylen karsinnassa.

Peking, talviolympialaiset, Kerttu Niskanen, Iivo Niskanen
Iivo ja Kerttu Niskanen ovat huippuhiihtäjiä ja sisaruksia. Molemmat Niskaset ovat myös Suomen suurimpia mitalitoivoja Pekingin olympialaisissa.

Leijonien pelit käynnistyvät ensi viikolla

Miesten jääkiekkomaajoukkue eli Leijonat aloittaa turnauksensa torstaina 10. helmikuuta.

Myös hiihtäjät pääsevät tositoimiin ensi viikolla. Kerttu Niskanen hiihtää torstaina 10. helmikuuta naisten 10 kilometrin kilpailussa. Perjantaina 11. helmikuuta hiihtäjä Iivo Niskanen osallistuu 15 kilometrin perinteiseen kilpailuun.

Hiihdon yhdistelmäkisoja jo viikonloppuna

Naisten ja miesten yhdistelmähiihdon kilpailut alkavat jo ensi viikonloppuna.

Naisten 7,5+7,5 kilometrin yhdistelmäkisassa ovat mukana Anne Kyllönen, Johanna Matintalo, Kerttu Niskanen ja Krista Pärmäkoski. Naisten yhdistelmäkisa on lauantaina 5. helmikuuta kello 9.45.

Miesten 15+15 kilometrin yhdistelmäkisa on sunnuntaina 6. helmikuuta kello 9. Mukana ovat Remi Lindholm, Iivo Niskanen ja Perttu Hyvärinen.

Kisat esitetään Ylen kanavilla ja Discoverylla

Talviolympialaiset päättyvät sunnuntaina 20. helmikuuta.

Pekingin talviolympialaisten kisalähetykset näkyvät Ylen kanavilla ja TV5-kanavalla.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pekingin olympialaiset alkavat”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)