Siirtolaiset tulevat enimmäkseen Lähi-idän maista. Länsimaat sanovat, että Valko-Venäjä tuo siirtolaisia Lähi-idästä. Sen jälkeen Valko-Venäjä yllyttää siirtolaisia menemään rajan yli Puolaan.
Nyt Valko-Venäjän ja Puolan rajalla on tuhansia siirtolaisia. He yrittävät päästä Puolaan ja sieltä edelleen Saksaan. Valko-Venäjä on valehdellut siirtolaisille, että he pääsevät Saksaan.
Valko-Venäjä käyttää siirtolaisia hyväkseen
Hankala tilanne johtuu siitä, että Valko-Venäjän ja Euroopan Unionin suhteet ovat huonot. Aljaksandr Lukašenka johtaa Valko-Venäjää itsevaltiaana. Lukašenka väärensi presidentin vaalin tuloksen viime vuonna. Valko-Venäjä on pidättänyt tuhansia Lukašenkan vastustajia.
Siksi EU ja muut länsimaat määräsivät Lukašenkalle ja hän hallinnolleen pakotteita. Länsimaat arvelevat, että nyt Lukashenka kostaa EU-maille siirtolaisten avulla.
Monet asiantuntijat pelkäävät, että kriisi voi laajentua. EU-maat suunnittelevat lisää pakotteita Valko-Venäjälle. Puolan ja Valko-Venäjän rajalla voi tapahtua väkivaltaisia yhteenottoja. Lisäksi Venäjä ja Valko-Venäjä ovat järjestäneet yhdessä sotaharjoituksia.
Toisaalta tilanne saattaa helpottua. Esimerkiksi Turkki ja Irak ovat ilmoittaneet, että ne eivät päästä enää siirtolaisia Valko-Venäjän lennoille.
