HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Talvirenkaiden aika alkaa – Selkosanomat

Talvirenkaiden aika alkaa

Teksti: Betty Marschan, lähteet Traficom, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.11.2021

Uuden tieliikennelain mukaan kaikissa autoissa täytyy käyttää talvirenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Talvirenkaita täytyy käyttää, jos sää ja keli vaativat sitä.

Aiemmin talvirenkaita täytyi käyttää talvella säästä riippumatta. Lakia muutettiin vuonna 2020.

Uuden lain mukaan talvirenkaita täytyy käyttää, jos tie on jäässä ja on talvinen sää. Lakiuudistuksen tavoitteena oli myös vähentää nastarenkaiden käyttöä. Nastarenkaiden tarpeeton käyttö kuluttaa tien pintaa. Sillä on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia Suomen maanteiden hoidossa.

Talvirenkaita on olemassa myös ilman nastoja. Näitä renkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Kitkarenkaat pitävät parhaiten lumella. Nastarenkaat ovat turvallisemmat jäällä. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoitusta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)