90-vuotias matkusti avaruuteen

Teksti: Betty Marschan, lähteet Yle, BBC
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.10.2021

Näyttelijä William Shatner matkusti avaruuteen avaruusaluksella, jonka nimi on RSS First Step. Shatner on 90-vuotias.

William Shatner on vanhin ihminen, joka on koskaan käynyt avaruudessa. Shatner ja kolme muuta ihmistä matkustivat avaruuteen 13. lokakuuta. Avaruuslento kesti noin 10 minuuttia.

William Shatner on näyttelijä. Hän näytteli kapteeni James T. Kirkiä alkuperäisessä Star Trek -televisiosarjassa. Sarjaa esitettiin Yhdysvalloissa vuosina 1966–1969. Star Trek on science fiction -sarja, joka sijoittuu tulevaisuuteen. Sarjassa kapteeni Kirk ohjasi avaruusalusta, jonka nimi oli Enterprise.

Kuvateksti: Avaruuslento oli uskomaton kokemus, William Shatner sanoi lennon jälkeen.

Shatnerin mielestä avaruuslennolla oli hauskaa. Hän itki ilosta lennon jälkeen.

– En unohda koskaan tätä tunnetta. Se oli uskomatonta, William Shatner sanoi, kun lento oli laskeutunut takaisin Maahan.

Lennon järjesti avaruuslentoyritys Blue Origin. Lennolla oli mukana myös kolme muuta matkustajaa: avaruushallintovirasto Nasan entinen työntekijä, tietotekniikka-alan yrittäjä ja Blue Origin -avaruuslentoyrityksen työntekijä.

Avaruusalus vei matkustajat 106 kilometrin korkeuteen Maan yläpuolelle.

William Shatner sanoi avaruuslennon jälkeen, että kokemus oli uskomaton.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)