Siirry sisältöön
Selkosanomat - etusivulle
  • Etusivu
  • Suomi
  • Maailma
  • Urheilu
  • Kulttuuri
  • Arki
  • Arkisto
  • Uutisia kuvilla
  • Lätta bladet
Olet tässä:Etusivu 2018 joulukuu
Hae sivustolta:

Kuukausi: joulukuu 2018

Saasteita täytyy vähentää

Maailma

19.12.2018
Kuuntele uutinen

Saasteita täytyy vähentää Maailman maat ovat sopineet säännöistä, jotka vähentävät ilmansaasteita. Ilmaa saastuttavat teollisuus ja liikenne. Ilmansaasteiden vuoksi maapallon ilmasto lämpenee liikaa. Kun ilmasto lämpenee, syntyy tulvia, myrskyjä ja kuivuutta. Siksi on tärkeää, että ilmansaasteet vähenevät.

Special Lucia tykkää tanssia

Suomi

19.12.2018
Kuuntele uutinen

Special Lucia tykkää tanssia Elisa Kotisaari on 15-vuotias koululainen Kokkolasta. Hän tykkää musiikista ja tanssimisesta. Elisa Kotisaari on Suomen ensimmäinen Special Lucia. Lucian päivää vietetään 13. joulukuuta.

Oskar Kirmes tähtää olympialaisiin

Urheilu

19.12.2018
Kuuntele uutinen

Oskar Kirmes tähtää olympialaisiin Oskar Kirmes on telinevoimistelija. Hän haluaa päästä Tokion olympialaisiin vuonna 2020. Vuonna 2016 hän osallistui Rion olympialaisiin. Rion olympialaisten permantokisassa hän oli neljästoista. Oskar Kirmekseltä odotetaan menestystä Tokiosta Japanista.

Lauri Markkanen pelaa jälleen

Urheilu

19.12.2018
Kuuntele uutinen

Lauri Markkanen pelaa jälleen Suomalainen koripallotähti Lauri Markkanen saa pelata jälleen. Lauri Markkanen loukkasi kyynärpäänsä syyskuun lopussa. Hän ei saanut pelata kahteen kuukauteen. Nyt hän pelaa jälleen ja on tehnyt paljon koreja. Lauri Markkanen pelaa koripalloa Chicago Bulls -seurassa Yhdysvalloissa.

Joulukranssin voi tehdä itse

Arki

19.12.2018
Kuuntele uutinen

Joulukranssin voi tehdä itse Joulukranssi on suosittu koriste jouluna. Joulukranssin voi tehdä itse. Tarvitset kuusen oksia, ohutta rautalankaa, rusettinauhaa, palloja tai kelloja. Sido oksat seppeleeksi ja koristele rusetilla, palloilla ja joulukelloilla.

Uuden kirjaston avajaiset Helsingissä

Suomi

05.12.2018
Kuuntele uutinen

Uuden kirjaston avajaiset Helsingissä Helsingin uudessa keskustakirjastossa, Oodissa, vietetään avajaisia 5.-6. joulukuuta. Oodi-kirjasto on keskellä Helsinkiä, rautatieaseman ja Kiasman taidemuseon vieressä. Oodi on kohtauspaikka kaupungin asukkaille ja matkailijoille. Kirjasto on avoinna joka päivä.

Heinäsirkkoja ruuaksi

Arki

05.12.2018
Kuuntele uutinen

Heinäsirkkoja ruuaksi Monet ihmiset eri puolilla maailmaa syövät ruokaa, joka on tehty hyönteisistä. Myös Suomessa kasvatetaan heinäsirkkoja. Heinäsirkoista tehdään sirkkajauhoa. Jauhosta voi leipoa leipää tai tehdä pyöryköitä kasvisten kanssa. Hyönteisravinto on terveellistä ihmisille ja säästää luontoa.

Eva Wahlström ottelee New Yorkissa

Urheilu

05.12.2018
Kuuntele uutinen

Eva Wahlström ottelee New Yorkissa Eva Wahlström on suomalainen nyrkkeilijä, joka on voittanut useita maailmanmestaruuksia. 15. joulukuuta hänellä on huippuottelu New Yorkissa, Yhdysvalloissa. Eva Wahlströmin vastustaja on irlantilainen Katie Taylor. Katie Taylor voitti olympiakultaa vuonna 2012.

Vanhemmat artikkelit
Sivu1 Sivu2 Seuraava →
Lataa lisää uutisia
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa Selkosanomat
  • Saavutettavuusseloste
  • Lisätietoa Selkosanomista

Yhteystiedot:

Selkosanomat

Linnoitustie 2 B

02600 ESPOO

Puhelin: (09) 34809 240

Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi

Toimitus:

Päätoimittaja: Petri Kiuttu

Toimittajat: Kaisa Kaatra, Maria Österlund

Tekniikka: Kehitysvammaliitto / Papunet

Julkaisija: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Muita sivustoja:

Selkokeskuksen sivut

YLE:n selkouutiset


Selkosanomat Facebookissa

Vastuullista journalismia logo Selkotunnus logo
© 2026 Selkosanomat
Seuraava sivu »