Leo-Pekka Tähti juhli kultaa Rion paralympialaisissa.

Leo-Pekka Tähti juhli kultaa Rion paralympialaisissa.

Kenestä vuoden urheilija 2016?

Valitaanko vammaisurheilija vihdoin vuoden urheilijaksi?

Vuosi 2016 lähestyy loppuaan. Pian on aika valita vuoden paras suomalainen urheilija. Ehdokkaat vuoden urheilijaksi julkistetaan joulukuussa.

Suurimpia ennakkosuosikkeja ovat ratakelaaja Leo-Pekka Tähti, nyrkkeilijä Mira Potkonen, jääkiekkoilija Patrik Laine ja tennispelaaja Henri Kontinen.

Jos Tähti voittaa, hän olisi ensimmäinen vammaisurheilija vuoden urheilijana. Tähti voitti olympiakultaa ratakelauksessa Rion paralympialaisissa.

Mitalien määrässä nyrkkeilijä Mira Potkonen oli paras. Hän otti pronssia MM-kisoissa ja olympialaisissa. Menestys huipentui hopeamitaliin EM-kisoissa.

Tennispelaaja Henri Kontinen nousi tänä vuonna nelinpelissä maailman parhaiden joukkoon. Hän voitti australialaisen John Peersin kanssa monta turnausta. Tennis on suosittu laji, ja siinä on hyvin vaikeaa nousta huipulle.

Patrik Laine voitti kultaa nuorten MM-kisoissa ja hopeaa miesten MM-kisoissa. Hänet valittiin miesten MM-kisojen parhaaksi pelaajaksi. Syksyn World Cupissa Suomi ja Laine eivät tosin menestyneet.

Urheilutoimittajat valitsevat vuoden urheilijan 17. tammikuuta urheilugaalassa Helsingin Areenassa.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.