Paistetut heinäsirkat nachojen kera on luvallinen ruokalaji myös Suomessa.

Paistetut heinäsirkat nachojen kera on luvallinen ruokalaji myös Suomessa.

Hyönteiset ovat nyt ruokaa

Suomalaisilla on nyt lupa myydä hyönteisruokaa. Ministeriö hyväksyi hyönteiset ruuaksi viime viikolla.

Suomi päätti, että se tulkitsee EU:n sääntöjä yhtä vapaasti kuin monet muut maat. Siksi myös hyönteiset ovat nyt elintarvikkeita. Ennen Suomi kielsi hyönteisten myymisen ruokana.

Elintarvikevirasto Evira valvoo, että hyönteisruuat ovat turvallisia. Monissa maissa syödään paljon hyönteisiä. Esimerkiksi Kamputseassa friteeratut sirkat ovat tavallinen ruokalaji.

Hyönteisissä on paljon valkuaisaineita eli proteiinia. Ne ovat siis terveellisiä. Hyönteisten kasvatus ei ole ympäristölle niin vahingollista kuin sikojen ja lehmien kasvatus. Suomessa on jo muutamia hyönteisfarmeja, jotka kasvattavat esimerkiksi toukkia ja sirkkoja.

Lähteet HS, HBL


Yksi kommentti uutiseen “Hyönteiset ovat nyt ruokaa”

  1. Nongnut

    Luulen,että jotkut hyönteiset voivat Tehdään ruoanlaitto.
    koska olen thai. Voimme otta hyönteisiä kokkiin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.