Terrorismin tutkija Leena Malkki (vasemmalla), jihadismiin erikoistunut tutkija Juha Saarinen ja Helsingin yliopiston tutkija Matti Pohjonen kuvattiin Helsingissä 4. huhtikuuta.

Myös Suomesta lähdetään sotimaan kriisialueille

Jihadismi on Suomessa vähäistä. Suomesta on kuitenkin lähtenyt ainakin 80 ihmistä Irakin ja Afganistanin sotiin eli kriisialueille. Kriisialue on paikka, jossa on sota tai poliittinen ongelma.

Jihadismi tarkoittaa taistelua islamin puolesta tai ”pyhää sotaa”. Jihadistiset liikkeet ovat ääri-islamilaisia järjestöjä. Ne vastustavat länsimaista yhteiskuntajärjestystä ja tekevät terrori-iskuja. Terroristijärjestö Isis on tällainen liike.

Sisäministeriö julkaisi huhtikuun alussa selvityksen Jihadistinen liikehdintä Suomessa. Sen mukaan 80 ihmistä on lähtenyt Suomesta Syyriaan ja Irakiin sotimaan. Aikuisten lisäksi näille alueille on lähtenyt ainakin 30 lasta. Osa lapsista on lähtenyt vanhempiensa kanssa, isät ovat kaapanneet osan mukaansa. Ainakin 20 lähtijää on kuollut.

Terroristijärjestö Isis on heikentynyt

Nämä henkilöt ovat jihadisteja, he ovat lähteneet “pyhään sotaan”. Joukossa on 20 naista. Lähtijöiden joukossa on 14 eri kansalaisuutta. Syyriaan lähteneistä naisista suurin osa on somaleja tai suomalaisia, jotka ovat kääntyneet muslimeiksi. Kaikki sotimaan lähteneet eivät ole viranomaisten tiedossa.

– Jihadistinen toiminta on vilkastunut Suomessa 2010-luvulla. Suomessa jihadismia on kuitenkin edelleen tosi vähän, tutkija Juha Saarinen sanoo.

Suomesta lähdettiin sotimaan eniten vuosina 2012–2016. Nyt matkustaminen on vähentynyt. Myös terroristijärjestö Isis on melkein nujerrettu.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste