Kuvassa Margaret Keenan saa koronarokotteen käsivarteensa. Rouva Keenan on Britannian ensimmäinen ihminen, joka sai koronarokotteen.

Kuvassa Margaret Keenan saa koronarokotteen käsivarteensa. Rouva Keenan on Britannian ensimmäinen ihminen, joka sai koronarokotteen.

Koronarokotukset alkavat Suomessa tammikuussa

Rokotukset koronavirusta vastaan alkavat Suomessa ensi vuoden alussa, siis muutaman viikon kuluttua. Britanniassa rokotukset alkoivat jo tänään 8. joulukuuta.

Suomessa terveydenhuollon työntekijät saavat koronarokotteen  ensimmäisinä. He ovat sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Näin varmistuu, että sairaanhoitajat ja lääkärit pysyvät terveinä.

Rokotteet pistetään kahtena annoksena. Ne annetaan kolmen viikon välein.

Rokotuksia koko kevään ajan

Seuraavaksi rokotteen saavat vanhukset ja muut ihmiset, joille koronavirus voi aiheuttaa vakavan sairauden. Rokotukset jatkuvat koko talven ja kevään.

Kaikki suomalaiset saavat rokotteen, jos haluavat. Näin lupaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiantuntijat. Rokotetta ei ole pakko ottaa. Mutta kun tarpeeksi moni on saanut rokotteen, koronavirus ei enää leviä.

Rokote on tutkittu tarkkaan

Jotkut ovat huolissaan, että onko koronarokote turvallinen. Koronarokotteita on monenlaisia. Ne kaikki testataan kymmenillä tuhansilla ihmisillä. Ne otetaan käyttöön vasta testauksien jälkeen. Testauksissa ei ole tullut ilmi vakavia haittoja.

Suomessa esimerkiksi presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin aikovat ottaa koronarokotteen. Myös Yhdysvaltojen entiset presidentit Bill Clinton, Georg Bush ja Barack Obama aikovat ottaa koronarokotteen. He haluavat näyttää, että rokottamista ei kannata pelätä. Rokotteen avulla koronatauti pysähtyy.

90-vuotias oli ensimmäinen

Rokotukset alkoivat ensimmäisenä Britanniassa ja Venäjällä. Britanniassa rokotteen sai ensimmäisenä 8. joulukuuta rouva Margaret Keenan. Hän täyttää 91 vuotta ensi viikolla.

Margaret Keenan oli iloinen, kun hän sai rokotteen. Pian hän voi olla yhdessä ystävien ja sukulaisten kanssa. Hän on ollut enimmäkseen yksin tänä vuonna.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Koronarokotukset alkavat Suomessa tammikuussa”

  1. Safi

    Minun mieleni on ihan hyvää jos me saimme koronarokotukset maailma tulee Normali me viettämme ystäviän kanssa aikaa sekä sukulaiset jos kakki ihmiset saimme Rokotuksia me pysymme Korona leviä olen iloinen