Wilma Grönqvist on Lucia

Teksti: Selkosanomat, lähteet Hufvudstadsbladet, Yle
Kuva: Folkhälsan
Uutinen julkaistu: 05.12.2022

Wilma Grönqvist on vuoden 2022 Lucia-neito. Wilma Grönqvist kruunataan Luciaksi 13. joulukuuta. Silloin on Lucian päivä.

Wilma Grönqvist sanoo, että Lucia-perinne oli tärkeä asia hänelle jo lapsena. Hänen isoäitinsä valittiin Luciaksi vuonna 1958. Wilma Grönqvistin kertoo, että hän on vieraillut Lucia-neitona vanhainkodeissa yhdessä äitinsä kanssa monien vuosien ajan.

Lucia valitaan 13. joulukuuta. Lucian valinta on tärkeä perinne ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Monissa Suomen ruotsinkielisissä kouluissa vietetään Lucia-juhlaa. Lucia vierailee talven aikana muun muassa hoivakodeissa.

Lucian muistopäivä on alun perin katolisen kirkon juhla. Lucia-neito pukeutuu valkoisiin, hänen päässään on kruunu ja hän kantaa kynttilää. Lucia tuo valon pimeyteen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)