Kuusamon Rukalle avattiin tunturivuoristorata heinäkuussa. Vuoristorata on 767 metriä korkea ja sitä lasketaan kelkalla. Käyttäjä voi säädellä kelkan nopeutta.
Ruka haluaa houkutella uudella vuoristoradalla matkailijoita myös kesäisin. Ruka on erittäin suosittu matkailukohde talvella. Myös vuoristorataa voi käyttää talvella.
Vuoristorata tuotiin Rukalle alpeilta. Rukan vuoristorata on ensimmäinen, joka on Suomessa tunturissa. Ruotsissa ja Norjassa on tunturivuoristoratoja.

