Ruokaroboteilla on talvirenkaat

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Maria Österlund
Uutinen julkaistu: 03.11.2023

Ruokarobotit ovat tuttu näky monissa Suomen kaupungeissa. Talvella roboteilla on talvirenkaat.

Ruokarobotit alkoivat kuljettaa asiakkaille ruokaa kaupasta viime toukokuussa Helsingin seudulla. Nyt suomalaisissa kaupungeissa työskentelee jo yli 100 ruokarobottia. Robotit toimittavat ostoksia asiakkaille Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Tampereella, Jyväskylässä, Turussa, Raumalla, Oulussa ja Porissa.

S-ryhmän liiketoiminnan kehittäjä Tiina Meyer kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet robotit hyvin vastaan.

– Vastaanotto on erittäin myönteinen. Ihmiset todella pitävät näistä roboteista, Meyer sanoo.

Jotta ruokaa voi saada toimitettua robotilla, tarvitaan sovellus. Sovelluksella ostokset maksetaan etukäteen.

Ensin ruokakaupan henkilökunta kerää ostokset. Sitten ostokset lastataan robottiin Robotti kuljettaa asiakkaan ostokset kotiin. Kuljetus kestää puolesta tunnista tuntiin.

Robotti ei kuljeta ruokia kovin pitkiä matkoja. Myymälän ja asiakkaan kodin välillä voi olla  matkaa enintään 3 kilometriä. Ruokarobotit eivät työskentele suurien kaupunkien keskustoissa. Niissä on liikaa liikennettä ja ihmisiä.

Tiina Meyer sanoo, että kuljetusrobotteja käyttävät monenlaiset asiakkaat. Lapsiperheet tilaavat paljon kuten maitoa, banaaneja ja karjalanpiirakoita. Myös kotona etätyötä tekevät ihmiset käyttävät robotin palveluja mielellään. He tilaavat lounasruokaa kotiin. Robotit ovat kiireisimpiä iltaisin ja viikonloppuisin.

Robotit ovat luotettavia

Tiina Meyerin mukaan robotit ovat erittäin luotettavia. Niille sattuu harvoin onnettomuuksia. Roboteilla on ohjelmoidut kartat Robotit tietävät, missä tiet ja jalankulkijoiden ylityspaikat ovat.

Joskus robotit saattavat kuitenkin tarvita apua, esimerkiksi liikennevaloissa. Myös tietyömaat voivat olla hankalia kuljetusroboteille.

Robotit voivat kertoa, jos ne tarvitsevat apua. Kun niitä on autettu, ne kiittävät. Ne sanovat kiitos.

Robotin laatikossa olevia ostoksia ei voi varastaa. Laatikko avataan asiakassovelluksen  painikkeella. Tätä painiketta voi käyttää vasta sitten, kun robotti on saapunut asiakkaalle.

Kuljetusrobotit toimittavat ostoksia ympäri vuoden. Kuljetukset onnistuvat, koska roboteillä on talvirenkaat.

– Jos sataa lunta, robotti joutuu ehkä odottamaan niin kauan, että tie aurataan. Robotti selviää kuitenkin tavallisesta talvisäästä.

2 kommenttia artikkeliin ”Ruokaroboteilla on talvirenkaat”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)