Yhdysvaltalainen yhtiö Davie Defense on tehnyt sopimuksen Yhdysvaltojen rannikkovartioston kanssa. Sopimuksen mukaan yhtiö tilaa Helsingin telakalta kaksi jäänmurtajaa. Jäänmurtajat rakennetaan Helsingin telakalla. Ensimmäinen murtaja valmistuu vuonna 2028.
Helsingin telakan jäänmurtajasopimukseen kuuluu kaikkiaan viisi jäänmurtajaa. Kolme jäänmurtajaa rakennetaan Yhdysvaltojen Texasissa.
Yhdysvallat ja Suomi ovat sopineet kaikkiaan 11 jäänmurtajan kaupasta. Neljä jäänmurtajaa rakennetaan Suomessa ja seitsemän Yhdysvalloissa. Suomessa jäänmurtajat rakennetaan Helsingin lisäksi Rauman telakalla. Rauman telakan sopimus varmistui joulukuussa.
Davie Defense on yhdysvaltalainen yhtiö, joka samaan yritykseen telakkayhtiö Davien kanssa. Telakkayhtiö Davie omistaa Suomessa Helsingin telakan ja Porin Mäntyluodon telakan. Davie on kanadalainen yhtiö.
