Gazan kaista on tuhoutunut lähes täydellisesti. Israel aloitti hyökkäyksensä Gazaan lokakuussa 2023.
Gazan terveysministeriön mukaan Gazan sodassa on kuollut noin 60 000 ihmistä. Tietoja ei ole vahvistettu kansainvälisesti.
Israel aloitti sodan sen jälkeen, kun Hamas hyökkäsi Israeliin. Hamas tappoi 1139 israelilaista ja otti 250 panttivankia. Suurin osa surmatuista ja panttivangeista oli siviilejä eli tavallisia ihmisiä. Hamas on terroristijärjestö, joka hallitsee Gazan aluetta.
Israel on ilmoittanut, että se ottaa haltuunsa koko Gazan alueen. Israel tuhoaa Gazan ja siirtää palestiinalaiset pois alueelta.
