Virolainen laulaja Georg Ots ja Estonia-teatterin ballerina Tiiu Randviir vierailulla Suomessa vuonna 1957.

Rakastettu Georg Ots

Virolaisen laulajan Georg Otsin syntymästä on tänä vuonna 100 vuotta. Monet suomalaiset osaavat Saarenmaan valssin.

Jos pyytää suomalaista mainitsemaan nimeltä yhden virolaisen henkilön, vastaus on luultavasti Georg Ots. Vahvaääninen laulaja oli hyvin suosittu Suomen lisäksi myös Virossa ja koko Neuvostoliiton alueella.

Georg Otsin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Hänen isänsä oli oopperalaulaja Karl Ots.

Toisen maailmansodan aikana Georg lauloi Neuvostoliiton armeijan viihdytysjoukoissa. Sodan jälkeen hän aloitti musiikin opiskelun Tallinnassa ja pääsi pian laulajaksi kuuluisaan Estonia-teatteriin.

Suosittu oopperalaulaja

Ensimmäisen oopperaroolinsa Georg Ots lauloi oopperassa Jevgeni Onegin. Sitä oopperaa hän myös lauloi eniten kuolemaansa saakka.

Ots oli Neuvostoliitossa oopperatalojen suosikkiesiintyjä. Hän esitti konserteissa myös Schubertin sekä useiden venäläisten säveltäjien lauluja.

Ots pääsi jo 1950-luvulla matkustamaan Suomeen. Hän levytti Suomessa kevyttä musiikkia.

Hänen tunnetuin kappaleensa meillä on Saarenmaan valssi, jonka on säveltänyt Raimond Valgren.

Muita suosittuja lauluja ovat Muuttuvat laulut, Rakastan sinua elämä, Uudelleen jos luokses tulla voisin.

Ots esiintyi myös useissa elokuvissa, jotka eivät kuitenkaan olleet Suomessa suosittuja. Lisäksi hänen elämästään on tehty laadukas elokuva.

Georg Ots oli kolme kertaa naimisissa. Hänellä oli kaksi tytärtä ja poika. Laulaja kuoli vuonna 1975 vain 55-vuotiaana poskiontelosyöpään.

Vaikea suhde kommunisteihin

Georg Ots oli Neuvostoliiton kommunistisen puolueen jäsen. Hänelle myönnettiin korkeita kunniamerkkejä, ja hän esiintyi Neuvostoliiton johtajille.

Virolainen Kulle Raig on kirjoittanut Otsista elämäkerran. Hän toteaa, että suhde kommunistiseen puolueeseen oli Otsille vaikea asia.

Otsin aikana Neuvostoliitossa ei saanut merkittäviä oopperarooleja, jos ei ollut puolueen jäsen.

– Otsin toinen vaimo Asta oli minusta kommunisti, Ots ei, Raig totesi luennollaan viime keväänä.

– Ots toimi puolueessa siksi, että pääsi laulamaan. Hän rakasti laulamista yli kaiken kuolemaansa saakka.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste