Kuvassa on Pertti Kurikan Nimipäivät. Pertti Kurikka on kuvassa vasemmalla, sitten Sami Helle, Kari Aalto ja Toni Välitalo.

Pertti Kurikan Nimipäivissä Pertti Kurikka säveltää biisit ja soittaa kitaraa (kuvassa vasemmalla). Sami Helle näppäilee bassoa ja Kari Aalto laulaa. Toni Välitalo (kuvassa oikealla) pitää rummuilla rytmin kohdallaan.

Pertti Kurikan Nimipäivät edustaa Suomea Euroviisuissa

Viikonloppuna käytiin Euroviisujen Suomen finaali. Sen voitti punk-yhtye PKN eli Pertti Kurikan Nimipäivät.

Suomen finaalin voittaja edustaa Suomea Euroviisuissa toukokuussa. PKN:n jäsenet ovat Kari Aalto (laulu), Pertti Kurikka (kitara), Sami Helle (basso) ja Toni Välitalo (rummut). Kaikki bändin jäsenet ovat kehitysvammaisia.

PKN:n voitto on monella tavalla historiallinen tapahtuma. Koskaan aikaisemmin Euroviisuissa ei ole esiintynyt yhtyesttä, jonka kaikki jäsenet ovat kehitysvammaisia. Lisäksi tämä on ensimmäinen kerta, kun Euroviisuissa lavalle nousee punkbändi. Viisufinaalissa PKN sai ylivoimaisesti eniten ääniä suomalaisilta.

PKN on herättänyt huomiota myös ulkomailla. Kansainvälinen huomio ei ole aivan uutta PKN:lle. Muutama vuosi sitten yhtyeestä tehtiin dokumenttielokuva Kovasikajuttu. Elokuva voitti monia kotimaisia ja ulkomaisia palkintoja. PKN on myös keikkaillut Suomessa ja ulkomailla ahkerasti.

PKN:n kilpailukappale on nimeltään Aina mun pitää. Se kertoo siitä asioista, joita on pakko tehdä, kuten siivoamisesta ja peseytymisestä.

Mitä mieltä olit jutusta?


4 kommenttia uutiseen “Pertti Kurikan Nimipäivät edustaa Suomea Euroviisuissa”

  1. seppo

    yllättävää musaa ja hyvä musa :D

  2. kari

    laulu oli hyvin keksitty ja hyvät sanat rumpali soitti hyvin rumpuja :D mutta sanoista ei oikeen saanut selvää, sanat olivat totta :D pää heilu hienosti pääsette ihan hyvin semifinaaliin good job…………………….!………………………. :D

  3. PunkNip

    Onnea ja menestystä euroviisuihin!

  4. samed

    kappale ei ole huono.
    soitajat soittivat hyvin.
    basistti heillui hyvin.
    laulaja puhuu itsestään.