Kari Tapio tuli tunnetuksi iskelmälaulajana. Hän rakasti kuitenkin eniten amerikkalaista country-musiikkia eli kantria.
Kari Tapion oikea nimi oli Kari Tapani Jalkanen. Kari Tapion suurimpia hittejä ovat Myrskyn jälkeen ja erityisesti Olen suomalainen. Olen suomalainen on käännös italialaisesta laulusta L’italiano. Laulusta on tullut melkein epävirallinen kansallislaulu Suomessa.
Kari Tapio kuoli sydänkohtaukseen vuonna 2010. Hän oli 65-vuotias.
Olen suomalainen -elokuva tulee elokuvateattereihin perjantaina 13. syyskuuta.
