Porvoolainen Vera Stolt on kuuluu jo nyt Suomen taitoluistelun terävimpään kärkeen. Hän voi olla seuraava supertähti. Vera Stolt on vasta 17-vuotias, mutta hän taistelee täysillä aikuisten taitoluistelun EM-kisapaikasta.
Taitoluistelun Euroopan mestaruuskilpailut järjestetään Itävallassa 20.–26. tammikuuta 2020. Sitä ennen ovat vuorossa kuitenkin taitoluistelun SM-kilpailut. SM-kilpailut järjestetään Vantaalla 13.–15. joulukuuta.
Vera Stolt harjoitteli viime kesänä kolme viikkoa Venäjän Sotšissa. Hän liittyi kuuluisan valmentajan Elena Buianovan tiimiin.
– Olin Venäjällä täysi ummikko, koska en puhu sanaakaan venäjän kieltä. Vain valmentajat puhuivat englantia. Olin vaikeuksissa jopa hotellin respassa.
Stoltin mukaan Venäjällä harjoiteltiin ahkerasti. Päivät olivat pitkiä.
– Keskityimme perusluisteluun. Sen lisäksi teimme hyppyjä ja ohjelmia. Toistoja oli paljon ja tempo oli kova. Venäjällä harjoitteluviikko oli jaettu toisella tavalla kuin Suomessa. Rankkojen harjoittelupäivien vastapainoksi saattoi olla vapaapäivä keskellä viikkoa.
Hypyt omia suosikkeja
Vera Stolt kertoo, että hän itse pitää eniten hypyistä ja niiden harjoittelusta.
– Minulla on vielä parannettavaa esiintymisessä. Kaipaan lisää varmuutta. Joskus minulle iskee epävarma olo, enkä pidä siitä. Muuten nautin hypyistä paljon, Stolt sanoo HS:n haastattelussa.
Stolt harjoittelee tavallisesti jäähallissa kaksi tuntia aamulla ennen koulua. Iltapäivällä hän harjoittelee vielä tunnin. Kaikkiaan Stolt harjoittelee jäällä kymmenen kertaa viikossa.
Lähteet Skating Finland, HS
