Suomalainen vapaaottelija Makwan Amirkhani tuomitsee tappeluvideot, joita nuoret julkaisevat sosiaalisessa mediassa, kuten videopalvelu Youtubessa. 26-vuotias Amirkhani sanoo, että vapaaottelu ja tappelu ovat kaksi täysin eri asia. Ottelussa on säännöt ja tuomari, vaikka laji onkin väkivaltainen. – Ei ole normaalia, että potkitaan ja lyödään ihmisiä, etenkään maassa makaavia.
Amirkhani on huolestunut nuorisosta ja väkivaltaisten leikkien seurauksista. Myös presidentti Sauli Niinistö on huomioinut Amirkhanin, sillä hän on kutsunut vapaaottelijan tapaamiseen. Niinistö on esittänyt kutsun myös jalkapalloilija Moshtagh Yaghoudille. Afganistanissa syntynyt Yaghoudi on ottanut kantaa julkisuudessa turvapaikanhakijoiden puolesta.
– Olen tyytyväinen, jos tapaaminen presidentin kanssa saa aikaan myönteistä muutosta yhteiskunnassa. Toivon, että kaikilla olisi hyvä olla Suomessa, Amirkhani sanoo.
Hän muutti pakolaisena Iranista Suomeen viisivuotiaana. Amirkhani on tullut tänä vuonna tunnetuksi Suomessa ja muualla Euroopassa. Hän on treenannut vuoden alusta lähtien lähinnä Ruotsissa.
Amirkhani on voittanut molemmat ammattilaisottelunsa. Ottelut on järjestetty Tukholmassa ja Berliinissä. Amirkhani on kertonut, että hän osti voittorahoillaan äidilleen uuden sängyn.
– Jokainen tekee virheitä. Joku oppii virheistään, toinen ei. On hienoa nähdä, kun nuori löytää elämälleen uuden suunnan ja uudet tavoitteet.

hyvä uutinen