Pituushyppääjä Tommi Evilä uhkuu itseluottamusta ja uskoo mahdollisuuksiinsa. Hän aikoo menestyä sekä yleisurheilun EM-kisoissa että olympialaisissa. EM-kisat alkavat kesäkuun lopussa. Ne järjestetään Helsingissä. Lontoon olympialaiset alkavat heinäkuun lopulla.
Evilä hyppäsi äskettäin Qatarin Dohassa 792 senttimetriä. Vajaan kahdeksan metrin ponkaisu toi miehelle kisassa viidennen sijan. Valmentajaisä Juhani Evilä oli tuloksesta innoissaan.
– Tämä on Tommille kaikkien aikojen paras ulkoratojen kauden avaus. Erittäin hyviä hyppyjä, varsinkin näin harjoituskauden rasitusten keskellä.
32-vuotias Evilä ei ole onnistunut viime vuosina arvokisoissa. Evilän paras suoritus on Helsingin MM-kisoista saavutettu pronssimitali. Se tuli vuonna 2005.
Tommi Evilä on Suomen harvoja yleisurheilun täysammattilaisia. Pelkästään yleisurheilulla elää meillä alle kymmenen urheilijaa.
– Koen olevani täysammattilainen. Yli kahdeksan metrin hypyt, paikat loppukilpailuissa ja mitali arvokisoista todistavat sen asian. Tulen toimeen urheilulla, tämä on minun elantoni.
Evilän mukaan urheilijalla ei ole helpot oltavat Suomessa.
– Ruotsissa rahaa tulee sponsoreilta ja muilta avustajilta aivan eri summia kuin meillä. Panostan kuitenkin täysillä urheiluun. Opiskella ehdin myöhemminkin.