
Talviolympialaisten avajaiset järjestetään Milanossa kuuluisalla San Siron stadionilla. Lähetys avajaisista alkaa perjantaina 6.2. Yle Tv1 -kanavalla kello 21.
Maastohiihtäjä Krista Pärmäkoski ja jääkiekkoilija Mikko Lehtonen kantavat Suomen lippua avajaisissa. Pärmäkoski osallistuu olympialaisiin jo viidettä kertaa. Hän lopettaa uransa tämän kauden jälkeen. Lehtonen osallistuu olympialaisiin Leijonien joukkueessa kolmannen kerran. Hän voitti Leijonien joukkueessa olympiakultaa vuonna 2022. Olympialaiset järjestettiin silloin Kiinan Pekingissä.

Suomella on useita toivoja
Suomen joukkueessa on useita urheilijoita, joilla on mahdollisuus mitaliin. Varmoja menestyjiä ei kuitenkaan ole. Suomen tavoite olympialaisissa on kuusi mitalia.
Suomi sai neljä vuotta sitten Pekingistä kahdeksan mitalia. Noin suuren mitalimäärän saaminen on kova tavoite.
– Onneksi on monia lajeja, joissa on mahdollisuus saada mitaleja, olympiajoukkueen johtaja Janne Hänninen sanoo.
Suomen suurimpia mitalitoivoja ovat ampumahiihtäjä Suvi Minkkinen, freestylelaskija Anni Kärävä, yhdistetyn Ilkka Herola, maastohiihtäjä Iivo Niskanen, alppihiihtäjä Eduard Hallberg ja naisten ja miesten jääkiekkomaajoukkueet.

Jääkiekkomaajoukkueilla on mahdollisuus menestyä
Naisten ja miesten jääkiekkomaajoukkueet voivat menestyä kisoissa. Pekingin olympialaisissa miesten jääkiekkomaajoukkue eli Leijonat voitti kultaa. Milanon turnaus on hyvin erilainen, koska NHL-pelaajat ovat mukana. Kanadan, Yhdysvaltojen ja Ruotsin jääkiekkomaajoukkueet ovat miesten turnauksen suosikkeja.
Venäläisiä urheilijoita ei olympialaisissa ole mukana. Venäjä ei hyväksytä mukaan, koska se hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022. Milano-Cortinassa on kuitenkin mukana 13 venäläistä, jotka kilpailevat ilman Venäjän maatunnuksia.
Talviolympialaisten päätöspäivä on 22. helmikuuta.

