MM-kisoissa on mukana kolme suomalaista luistelijaa. Juulia Turkkila ja Matthias Versluis kilpailevat jäätanssissa, ja Janna Jyrkinen kilpailee naisten sarjassa. He kaikki pärjäsivät todella hyvin vuoden alussa Espoon EM‑kisoissa. Turkkila ja Versluis saivat pronssia jäätanssissa. Janna Jyrkinen teki vapaaohjelmassa oman ennätyksensä.
Finaalipaikka tavoitteena
Suomen joukkueen valmennuspäällikkö Satu Niittynen odottaa kisoja innolla.
– Toivomme, että Turkkila ja Versluis sijoittuvat kymmenen parhaan joukkoon. Silloin Suomi saa lähettää enemmän kilpailijoita seuraaviin kisoihin.
– Janna Jyrkisen tavoitteena on päästä yksinluistelussa finaaliin. Finaalissa kilpailee 24 parasta taitoluistelijaa. Jyrkinen on vasta 15-vuotias, edessä on vielä monia kilpailuja, Satu Niittynen kertoo.
Taitoluistelu kiinnostaa suomalaisia ja se on suosittu harrastus. Kun Suomi pärjää hyvin kilpailuissa, moni aloittaa luisteluharrastuksen.
– Olisi tärkeää, että myös useammat pojat alkaisivat harrastaa taitoluistelua. Silloin saisimme enemmän jäätanssipareja, Satu Niittynen toivoo.
Japaniin lähtivät luistelijoiden ja valmentajien lisäksi valmennuspäällikkö ja fysioterapeutti.
– Fysioterapeutti auttaa luistelijoita pehmentämään lihakset pitkän lennon jälkeen, Satu Niittynen sanoo. Yksi kansainvälisistä jäätanssituomareista Japanissa on suomalainen Leo Lenkola.
Taitoluistelun MM‑kisat järjestetään 20.–26. maaliskuuta. Kisat järjestetään joka vuosi.
Miksi YLE ei näytä näitä kisoja..
Näyttää kyllä