Tähtäimessä olympiakulta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.11.2015

Ari-Pekka Liukkosella on kova tavoite. Hän haluaa voittaa olympiakultaa Riossa ensi kesänä. Sitä ennen Liukkonen taistelee lyhyen radan EM-kisoissa ja kevään MM-uinneissa.

Liukkonen joutuu sydänleikkaukseen heti EM-kisojen jälkeen. Hänellä on rytmihäiriö, joka ei ole terveydelle vaarallinen.

– Tietysti leikkaus jännittää ja hieman pelottaakin.

Liukkonen on ollut viime aikoina rytmihäiriöstään huolimatta  kovassa kunnossa. Hän alitti Rion olympialaisten tulosrajan neljään otteeseen jo viime talvena ja keväänä. Kesän MM-uinneissa Liukkonen epäonnistui.

Liukkonen keskittyy 50 metrin vapaauintiin. Hänellä on nimissään matkan Suomen ennätys 21,93 sekuntia. Liukkonen pystyy uimaan koko 50 metrin matkan hengittämättä. Hänen päänsä ei näy ollenkaan vedenpinnan yläpuolella 50 metrin aikana.

– 100 metrin vapaauinti on kakkosmatkani. Kukaan ei ole sanonut, että minun täytyy uida ainoastaan 50 metrin vapaata.

Liukkonen 26-vuotias päätoiminen urheilija. Hän haluaa opiskella tulevaisuudessa urheilumanageriksi.

Liukkosen paras saavutus on pitkän radan 50 metrin vapaauinnin MM-pronssi Berliinin kisoista vuonna 2014. Liukkonen aikoo jatkaa uraansa Tokion olympiakisoihin saakka. Ne järjestetään vuonna 2020.

Lyhyen radan EM-uinnit järjestetään 2.–6.12. Netanyassa Israelissa.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)