Suomi puolustaa pian miesten salibandyn MM-kultaa. Joulukuussa Sveitsissä pelattavissa MM-kisoissa Suomen joukkueelle kelpaa vain yksi mitali – se on kultamitali. Suomen joukkueessa on mukana 20 kovatasoista pelaajaa. Heistä monet olivat mukana myös kaksi vuotta sitten kultaa napanneessa MM-ryhmässä.
Sen sijaan päävalmentaja on uusi. Ensimmäisiin MM-kisoihinsa matkaava Petri Kettunen ei ota paineita matkasta. Siitäkään huolimatta, vaikka Suomi on voittanut kultaa peräti kaksissa edellisissä MM-kisoissa. Tuolloin joukkuetta valmensi Petteri Nyky.
– Olin mukana jo edellisessä ryhmässä. Tiedän, mitä menestys vaatii, Kettunen sanoo Ilta-Sanomissa.
Kettunen teki ennen valmentajanuraansa pitkän uran pelaajana. Hän siis tietää ainakin siltä osin jotakin paineista ja kovista peleistä.
Kettunen muistuttaa, että MM-kulta on niin kova tavoite ja saavutus, että silloin kaiken täytyy onnistua täydellisesti.
Kettunen valitsi MM-ryhmään myös Mika Kohosen. 35-vuotias Kohonen osallistuu jo kahdeksansiin MM-kisoihinsa. Kettusella on selkeä näkemys siitä, miksi veteraani on mukana.
– Hän on maailman paras salibandyn pelaaja kautta aikojen. Hän on sitä edelleen. Kohonen on todella erinomaisessa kunnossa. Hänen pelikäsityksensä on loistava. Hän hyökkää, puolustaa ja osaa pelata yli- ja alivoimaa, Kettunen kehuu joukkueensa kapteenia.
Toinen tärkeä pelaaja joukkueessa on Jani Kukkola. Myös hän oli mukana kaksi vuotta sitten kotikisoissa.
– Jos meille paineita annetaan, otamme ne mielellään vastaan. Olemme valmistautuneet huolella, Kukkola sanoo.
Salibandyn MM-kisat Sveitsissä 1.–9.12.
