Suomelle kaksi pronssia olympialaisista

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.02.2026

Suomi sai talviolympialaisista viikonloppuna kaksi pronssimitalia. Suomen naiset voittivat olympiapronssia 4 x 7,5 kilometrin viestissä. Ampumahiihtäjä Suvi Minkkinen sai myös pronssia.

Suomen naisten joukkue voitti olympiapronssia 4 x 7,5 kilometrin viestissä lauantaina. Joukkueessa hiihtivät Johanna Matintalo, Kerttu Niskanen, Vilma Ryytty ja Jasmi Joensuu. Olympialaisten hiihtokilpailut järjestetään Val di Fiemmessä.

Naisten mitali oli Suomen ensimmäinen maastohiihdon kisoissa. Suomen naishiihtäjät saivat mitalin viestihiihdosta viimeksi nousseet Oberstdorfin MM-kisoissa vuonna 2021. Edellisestä olympialaisten viestimitalista oli jo 12 vuotta.

Suvi Minkkinen voitti olympiapronssia sunnuntaina ampuhiihdon takaa-ajon kilpailussa. Minkkinen hävisi Italian Lisa Vittozzille 34 sekuntia. Italialaishiihtäjä voitti olympiakultaa. Olympiahopeaa otti Norjan Maren Kirkeeide.

Pronssimitali oli Suomen ensimmäinen ampumahiihdon mitali olympialaisissa 28 vuoteen. Ville Räikkönen voitti Naganon talviolympialaissa pronssia. Naganon olympialaiset järjestettiin vuonna 1998.

Suomen naisten viestijoukkue iloitsi olympiapronssista. Jasmi Joensuu (vasemmalla), Vilma Ryytty, Kerttu Niskanen ja Johanna Matintalo palkintokorokkeella 14. helmikuuta. Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)