Saga Vanninen on 21-vuotias moniottelija Tampereelta. Maaliskuussa Vanninen voitti viisiottelun sisäratojen EM-kilpailut Apeldoornissa Alankomaissa. Euroopan mestaruus tuli pisteillä 4 922, mikä on Vannisen uusi ennätys. Se on myös uusi Suomen ennätys.
Kiinassa yleisurheilun MM-kilpailuissa Vanninen teki historiaa. Hän voitti jälleen ja hänestä tuli maailmanmestari.
Hän on ensimmäinen suomalainen naisurheilija, joka on voittanut kultaa sisäratojen MM-kilpailuissa. Vanninen voitti MM-kultaa pisteillä 4 821.
Sisäratojen kilpailuissa naismoniottelijat kilpailevat kuulantyönnössä, korkeushypyssä, 60 metrin aitajuoksussa, pituushypyssä ja 800 metrin juoksussa.
Vanninen on suosikki Tokiossa
Yleisurheilun sisäratakausi on ohi tältä keväältä. Saga Vanninen kilpailee seuraavaksi ulkoradoilla. Viime kausi ei kuitenkaan ollut Vanniselle hyvä. Hän kärsi viime vuonna monista loukkaantumisista.
Saga Vannisen valmentaja on virolainen Erki Nool. Nool on voittanut kymmenottelun olympiakultaa. Nool on muuttanut Vannisen harjoittelua. Vanninen on pysynyt myös terveenä uuden valmentajan opeilla.
Syksyllä ovat vuorossa yleisurheilun MM-kilpailut. MM-kilpailut järjestetään Japanin Tokiossa syyskuussa. Tokion kisat ovat Vannisen tärkein kilpailu tänä vuonna.
Tokiossa moniottelijoiden lajeja on seitsemän: 100 metrin aitajuoksu, korkeushyppy, 200 metrin juoksu, kuulantyöntö, pituushyppy, keihäänheitto ja 800 metrin juoksu.
